لیلا کوچک زاده | شهرآرانیوز - ۴ شهر در استان خراسان رضوی در سه حوزه ادبیات، رسانه و مطبوعات و موسیقی در نخستین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ایران برگزیده شد. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا با تبریک به این ۴ شهر استان تصریح کرد: اولین دوره طرح ملی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر که تجربه جدیدی برای توسعه فرهنگی شهرستان هاست، از یک سال ونیم پیش، زیر نظر معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور، دبیرخانه تشکیل داده و در حال فعالیت است.
به گفته جعفر مروارید، گام نخست این رویداد، با اعلان فراخوان در سال ۱۳۹۸ آغاز شد و ۳۶۷ شهر از سراسر کشور طرحها و ایدههای خودشان را به دبیرخانه ارسال کردند و پس از چندین مرحله ارزیابی و داوری آثار رسیده، ۱۴۳ شهر در ۹ موضوع ادبیات، موسیقی، صنایع دستی وسنتی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، مد و لباس، سینما، رسانه و مطبوعات و چاپ و بسته بندی به مرحله پایانی راه یافتند و درنهایت ۵۷ شهر با عنوان شهرهای خلاق فرهنگ و هنر شناخته شدند.
او خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی ۱۸ طرح ارسال کرد که از بین آنها ۴ شهرستان در سه رشته برگزیده شده اند. نیشابور و تربت حیدریه به عنوان شهرهای خلاق ادبیات، قوچان شهر خلاق موسیقی و مشهد مقدس شهر خلاق رسانه و مطبوعات معرفی شدند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی یادآور شد: در رشته موسیقی شهر قوچان به دلیل تاریخ کهن موسیقی مقامی و حضور استادان بزرگی همچون حاج قربان و حاج حسین یگانه و ... انتخاب شدند. در حوزه ادبیات نیز شهرستان نیشابور به دلیل قدمت فرهنگی و حضور شاعرانی مانند عطار و خیام و نسل جوان خلاق در زمینه ادبیات در امتداد نسل پیشین و وجود فضاهای دانشگاهی و انجمنهای فرهنگی برگزیده شد. تربت حیدریه نیز به دلیل تاریخ کهن شعر و ادبیات و شعرهای محلی و شخصیتهایی مانند مرحوم ملاعباس راشد تربتی که جزو میراث فرهنگی این شهر هستند، انتخاب شد.
مشهد بی نیاز از تعریف است
او به انتخاب مشهد در حوزه رسانه و مطبوعات اشاره کرد و گفت: مشهد شهر رسانه هاست و در این باره بی نیاز از تعریف است. چه در رسانههای مکتوب و چه در رسانههای مجازی پیشروست. شهری زیارتی، بین المللی که در فضای رسانهای کشور تأثیرگذار است.
اما مروارید یکی از اهداف تشکیل شبکههای فرهنگ و هنر را توجه به اقتصاد فرهنگی و هنری مبتنی بر تجربه زیسته و فرهنگ و هنر کهن، شهرها دانست که میتواند به عنوان اقتصاد بومی و درون زا به الگویی جهانی تبدیل شود. او درباره رویکردهای دیگر نیز گفت: این طرح به دنبال تمرکززدایی بوده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد کشور، شعاری دارند که میگویند ایران، تهران نیست و بر این اساس سعی شده در این انتخابها توانایی همه شهرها دیده شود. هدف دیگر هم توانمندسازی نخبگان محلی برای مشارکت فعال فرهنگی و هنری در معرفی هویت و توانایی و ظرفیتهای شهرهایشان بوده است. ارزش آفرینی فرهنگی و هنری در فضای فشارهای تحریم و توسعه صنایع فرهنگی و هنری خلاق نیز دیگر اهداف تشکیل این شبکه بوده است.
او همچنین خاطرنشان کرد: ایجاد این شبکه، برنامه مبتنی بر ایده تقدم امر فرهنگی بر امر سیاسی است. به این معنا که اگر به دنبال پیشرفت اقتصادی و پویایی سیاسی جامعه هستیم، این پیشرفت مبتنی بر پیشرفت فرهنگی و هنری خواهد بود. یعنی گشایشهای اقتصادی و سیاسی ممکن نیست مگر اینکه گشایشهای فرهنگی و هنری داشته باشم.
اما به گفته مروارید در طرح شبکه خلاق فرهنگ و هنر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هر شهرستان به عنوان نهاد دولتی، شهرداریها به عنوان نهاد عمومی و انجمنهای فرهنگی هنری به عنوان نهاد تخصصی و هنرمندان شاخص مشارکت داشته اند. او درباره آینده برنامه شبکه خلاق فرهنگ و هنر نیز گفت: پیش نویسی با عنوان ستاد هماهنگی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر آماده شده است که درنهایت با تصویب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد هماهنگی تشکیل میدهد و برنامههای این ۵۷ شهر برگزیده را رصد میکند و در نهایت در آینده این شبکهها به عنوان بازوی اجرایی و اتاق فکر و برنامه ریزیهای حوزه فرهنگ و هنر کشور فعالیت خواهند کرد.